Όσο κι αν έψαξα, όσο κι αν το θέλησα, δεν κατάφερα ποτέ να βρω μια πλευρά που να είχε δίκιο, χωρίς ταυτόχρονα να έχει και άδικο. Ούτε και μια πλευρά που να είχε άδικο, χωρίς ταυτόχρονα να έχει και δίκιο.
Φαίδρα, η πολιτική ορθότητα είναι ένας απολύτως κλειστός και συμπαγής και ανελεύθερος εννοιακός τόπος για να χωρέσει αυτό τον ορισμό - που τάσεται ακριβώς απέναντι και ενάντια σε κάθε είδους ορθότητα γενικώς :)
κρίμα κι άδικο πρίγκηψ! Άλλοι το λένε μετριοπάθεια, ίσως όμως να είναι ένας πιο ευρύς ορίζοντας. Έχοντας υπάρξει, ειδικά παλιότερα ενα απόλυτο ον, υπέρ του αντίλογου στο λόγο (αυτό δεν συνιστά πάντα διαλεκτική), δυσκολεύομαι να κάνω πράξη σε κάποια θέματα "κι αυτό κι εκείνο" σμουτς
Ανάμεσα στο άσπρο και το μαύρο υπάρχουν πολλές αποχρώσεις κι αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Αλλά υπάρχει το δίκιο δίκιο και το άδικο άδικο. Όποιος δεν είναι σε θέση να το δει έχει βάλει πολύ νερό στο κρασί του και πρόσεχε λέω εγώ.
Ελένη, το ερμηνεύεις από μια καθαρά ηθικολογική σκοπιά και έτσι καταλήγεις να έχεις εν μέρει δίκιο. Το δίκιο δίκιο και το άδικο άδικο είναι μια ωραία γλωσσική τοποθέτηση αλλά τίποτε στη ζωή δεν είναι τόσο απόλυτο όσο θέλουν να μας κάνουν να πιστέψουμε οι λέξεις μας. Κι ο φονιάς είναι φονιάς, αλλά το κατά πόσο δίκαιος ή άδικος ήταν ο φόνος πρέπει να τρέξει πολύ νερό στο αυλάκι για να το ξεκαθαρίσουμε :)
Συντάσσομαι με την herinna. Από ποια οπτική πχ μπορεί κανεις να δει το δίκιο που είχαν εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας; καταπατήσεις δικαιωμάτων κοκ; Μιλάμε για δικιο, όχι για ερμηνεία. καλημέρες
Επιμένω πως χρησιμοποιείτε απόλυτες έννοιες που είναι κατ' ουσίαν κενές περιεχομένου. Τι θα πει "εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας;" Ήταν η γαλλική επανάσταση επανάσταση, ή σφαγή χωρίς όρια; Ήταν το πείραμα του σοσιαλισμού έγκλημα κατά της ανθρωπότητας; Ήταν οι εκστρατείες και οι σφαγές του Μέγα Αλέξανδρου εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας; Αυτές οι έννοιες είναι τόσο απόλυτες και ταυτόχρονα τόσο εύπλαστες που μέσα τους χωράνε τα πάντα. Είναι ο φόνος ενός ανθρώπου ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας; με ρωτούσε ένας φίλος. Αν σκοτώνεις έναν άνθρωπο δεν εγκληματείς στην ουσία κατά του ανθρώπινου είδους; Φυσικά του απάντησα. Αν πάρεις στα σοβαρά αυτές τις βαρύγδουπες φράσεις που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος για να σε τρομάξει με τις λέξεις, τότε φυσικά το έγκλημα κατά ενός ανθρώπου είναι έγκλημα κατά του ανθρώπινου είδους. Εκτός και αν δεχτούμε πως η ανθρώπινη ζωή δεν είναι τίποτα περισσότερο από νούμερα. Στα μικρά νούμερα μιλάμε για φόνους, στα μεγάλα για εγκλήματα και φτάνουμε και στην περιβόητη φράση έγκλημα κατά της ανθρωπότητας. Μπορεί κανείς να μου πει το ακριβές νούμερο αυτής της έννοιας;
Κι εσύ απόλυτος μου φαίνεσαι Δέμωνα με αυτά που λες...;)
"γλωσσική τοποθέτηση" και μάλιστα "ωραία" το δίκιο και το άδικο;..
Κι επιτέλους υπάρχουνε φόνοι που δεν δικαιολογούνται παρά μονάχα με χαρτί ψυχιάτρου ή κοινωνιολόγου (που όσο και να το διαβάζει ο γονιός δεν παρηγοριέται!)
Να μη μιλήσω για τόσα πράγματα που σχετικοποιούμε απλά για να τα αντέξουμε ή από κάποια λανθάνουσα "αντικειμενικότητα" ή ακόμα και γιατί δεν μας αφορούν προσωπικά κι έτσι αναπτύσσουμε θεωρίες, με.. απόλυτο τρόπο μάλιστα!
Δεν ξέρω πόσο κενές περιεχομένου ειναι οι ζωές που χάνονται, όταν οι ΗΠΑ πχ αποφασίζουν να επέμβουν "σωτήρια" όπου κάθε φορά τους βολεύει,και μιας και είσαι στο νησι, δεν ξέρω πόσο κενή περιεχομένου ήταν για παράδειγμα η δολοφονία του Σολωμού . Δεν θα συσχέτιζα ποινικό αδίκημα με πολιτικές ή άλλες σκοπιμότητες. Καταλήγουν βέβαια και τα δυο σε απώλεια ανθρώπινης ζωής, αλλά είναι πολύ γενικευμένη και ισοπεδωτική η σύγκριση. Ακριβώς επειδή οι ζωες δεν είναι νούμερα ούτε στατιστικές,στο στενο μου μυαλό δεν χωράει δίκιο, όταν κάποιος αποφασίζει αξιωματικά να αφαιρέσει ζωές, κι ας θεωρεί οτι έχει το δίκιο με το μερος του.
χαίρομαι πολύ όταν προκαλώ τις αντιδράσεις σας, αλλά νομίζω πως κάποιες φορές βοηθάει μια, λίγο προσεκτικότερη ανάγνωση των όσων γράφω - σύθαμπο και σπείρα ;)
σύθαμπο, τις έννοιες στις λέξεις τις δίνουν οι άνθρωποι, δεν έρχονται ούτε από τον θεό, ούτε από κάποια μεταφυσική, οικουμενική δεξαμενή εννοιών - δεν είναι, όπως λένε στη φιλοσοφία, πράγμα καθ' εαυτόν. Τόσο το δίκιο, όσο και το άδικο (ή μάλλον η αντίληψη περί αυτών) αλλάζουν ακολουθώντας τη δυναμική των αλλαγών των αντιλήψεων των ανθρώπων. Τόσο πολύ, αλλάζουν, που αυτό που ήταν δίκαιο πριν, είναι άδικο σήμερα και τούμπαλιν.
Αυτή την άποψη λοιπόν, ερμηνεύοντάς τη κατά το δοκούν, ο ένας τη μεταφράζει σε μετριοπάθεια, ο άλλος σε πολιτική ορθότητα και ο τρίτος σε νερωμένο κρασί - ήμαρτον!
Το να αναγνωρίζεις το αδύνατον μιας οικουμενικότητας και μιας απόλυτης και αδιασάλευτης έννοιας στο δίκιο και το άδικο δεν σου αφαιρεί τη δυνατότητα να κρίνεις τι είναι δίκαιο και τι άδικο. Απλώς ξέρεις πως ότι είναι δίκαιο και άδικο είναι προτίστως για σένα, για τη δική σου αντίληψη περί ηθικής και αρετής και δεν απαιτείς μια οικουμενικότητα των απόψεων σου για να έχεις με το μέρος σου την ανθρωπότητα (!).
Σπείρα, λες και το σέβομαι: "Ακριβώς επειδή οι ζωες δεν είναι νούμερα ούτε στατιστικές,στο στενο μου μυαλό δεν χωράει δίκιο, όταν κάποιος αποφασίζει αξιωματικά να αφαιρέσει ζωές, κι ας θεωρεί οτι έχει το δίκιο με το μερος του"
Εγώ από την άλλη, ξέρω πως σε δοδομένη στιγμή δεν θα διστάσω καθόλου να αφαιρέσω τη ζωή κάποιου - που επιβουλεύεται την πατρίδα μου, την οικογένειά μου, τα παιδιά μου, ή τη ζωή μου. Αυτό είναι το δικό μου δίκιο και δεν θα ζητήσω ποτέ να γίνει και δικό σου γιατί απλούστατα δεν γίνεται - αυτή είναι όλη η ουσία πίσω από την ανάρτηση και τη διαφωνία μας...
Άλλωστε και μόνο η ύπαρξη των δικαστηρίων επιβεβαιώνει πως ο άνθρωπος δεν μπορεί να αναγνωρίσει ένα οικουμενικό δίκαιο και χρειάζεται την επιδιαιτησία του κράτους. Αλλιώς θα δικάζαμε κι εμείς όπως οι τηλεκανίβαλοι στα τηλεοπτικά παράθυρα
Εσύ σύθαμπο είσαι ποιήτρια και άνθρωπος αισθητικός, βλέπεις τον κόσμο με άλλα μάτια - εγώ σε αυτό το μπλογκ (ειδικά και μόνον σε αυτό το μπλογκ) προσπαθώ να τον εκλογικεύσω. Αφού ξέρεις πως είναι μέρος ενός παιχνιδιού και μιας άσκησης ;)
Όλες οι κραυγαλέες εκδηλώσεις ευαισθησίας έχουν αγκάθια· πολύχρωμα είναι τριαντάφυλλα δηλητηριασμένα από την επιθυμία τους να φαίνονται όμορφα
Κλώνοι
Το να είσαι ιδεολόγος σημαίνει να είσαι το πιστό αντίγραφο της σκέψης κάποιου άλλου. Mπορούμε δε να ομιλούμε για οπαδούς, όταν έχουμε να κάνουμε με μαζική παραγωγή αντιγράφων.
Ο μόνος τρόπος να είναι κανείς αυθεντικός είναι να παραμείνει αγράμματος
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
Μας μένουν μόνο κάτι λίγα δέντρα να σκοτώσουμε λίγη ακόμα - ελάχιστη - άγρια πανίδα να εξολοθρεύσουμε για να κυριαρχήσει επιτέλους ο άνθρωπος, ο ανθρωπισμός και τα ανθρώπινα ιδεώδη
ΚΡΥΦΤΟ
Έχω κι εγώ ένα ωράριο κι ένα γραφείο για να κρύβομαι από τα όνειρα όταν αρχίζουν να απαιτούν πραγματικότητα
Οι ανθυγιεινές επιπτώσεις των πεποιθήσεων
Κοιτάζοντας διαρκώς προς μια κατεύθυνση όλοι μου οι φίλοι έγιναν μονόφθαλμοι
Εγγενής αδυναμία
Η απέραντη γαλάζια θάλασσα κι ο αδυσώπητα λαμπρός ουρανός, μου απαγορεύουν αυστηρώς να μιζεριάσω.
25 σχόλια:
αυτό πρέπει
να καταχωρηθεί ως ορισμός
στο λήμμα{συνεκφορά}:
πολιτική ορθότητα.
δέμων
δίκιο έχετε!)
Φαίδρα, η πολιτική ορθότητα είναι ένας απολύτως κλειστός και συμπαγής και ανελεύθερος εννοιακός τόπος για να χωρέσει αυτό τον ορισμό - που τάσεται ακριβώς απέναντι και ενάντια σε κάθε είδους ορθότητα γενικώς :)
Penny, τι κρίμα! ;)
κρίμα κι άδικο πρίγκηψ!
Άλλοι το λένε μετριοπάθεια, ίσως όμως να είναι ένας πιο ευρύς ορίζοντας. Έχοντας υπάρξει, ειδικά παλιότερα ενα απόλυτο ον, υπέρ του αντίλογου στο λόγο (αυτό δεν συνιστά πάντα διαλεκτική), δυσκολεύομαι να κάνω πράξη σε κάποια θέματα "κι αυτό κι εκείνο"
σμουτς
Δέμωνα, αν αντί για τις πλευρές επιλέγατε τις γωνίες, μήπως ήταν πιο ευδιάκριτα τα πράγματα; :)Με αγάπη:)
καμιά σχέση με τη μετριοπάθεια αυτοκράτειρα - ο Ηράκλειτος ξεκαθάρισε νωρίς πως τίποτα δεν υπάρχει χωρίς να εμπεριέχει το αντίθετό του
Χ2, έχεις πάντα έτοιμη μια καλή συμβουλή - μήπως έπρεπε να είχες γίνει παπάς; :Ρ
Μήπως μου προτείνεις έμμεσα να αφήσω τις νοσοκόμες και να στραφώ στις καλόγριες;:)
Εσύ είσαι ο συμβουλάτορας - εγώ ένας απλός προμηθευτής είμαι :)
Ανάμεσα στο άσπρο και το μαύρο υπάρχουν πολλές αποχρώσεις κι αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Αλλά υπάρχει το δίκιο δίκιο και το άδικο άδικο. Όποιος δεν είναι σε θέση να το δει έχει βάλει πολύ νερό στο κρασί του και πρόσεχε λέω εγώ.
herinna, σας εκτιμώ πολύ, την αφορμή για να το εκφράσω τη δίνει το τελευταίο σας σχόλιο(!)
Ελένη, το ερμηνεύεις από μια καθαρά ηθικολογική σκοπιά και έτσι καταλήγεις να έχεις εν μέρει δίκιο. Το δίκιο δίκιο και το άδικο άδικο είναι μια ωραία γλωσσική τοποθέτηση αλλά τίποτε στη ζωή δεν είναι τόσο απόλυτο όσο θέλουν να μας κάνουν να πιστέψουμε οι λέξεις μας. Κι ο φονιάς είναι φονιάς, αλλά το κατά πόσο δίκαιος ή άδικος ήταν ο φόνος πρέπει να τρέξει πολύ νερό στο αυλάκι για να το ξεκαθαρίσουμε :)
Συντάσσομαι με την herinna. Από ποια οπτική πχ μπορεί κανεις να δει το δίκιο που είχαν εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας; καταπατήσεις δικαιωμάτων κοκ; Μιλάμε για δικιο, όχι για ερμηνεία.
καλημέρες
Επιμένω πως χρησιμοποιείτε απόλυτες έννοιες που είναι κατ' ουσίαν κενές περιεχομένου. Τι θα πει "εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας;" Ήταν η γαλλική επανάσταση επανάσταση, ή σφαγή χωρίς όρια; Ήταν το πείραμα του σοσιαλισμού έγκλημα κατά της ανθρωπότητας; Ήταν οι εκστρατείες και οι σφαγές του Μέγα Αλέξανδρου εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας; Αυτές οι έννοιες είναι τόσο απόλυτες και ταυτόχρονα τόσο εύπλαστες που μέσα τους χωράνε τα πάντα. Είναι ο φόνος ενός ανθρώπου ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας; με ρωτούσε ένας φίλος. Αν σκοτώνεις έναν άνθρωπο δεν εγκληματείς στην ουσία κατά του ανθρώπινου είδους; Φυσικά του απάντησα. Αν πάρεις στα σοβαρά αυτές τις βαρύγδουπες φράσεις που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος για να σε τρομάξει με τις λέξεις, τότε φυσικά το έγκλημα κατά ενός ανθρώπου είναι έγκλημα κατά του ανθρώπινου είδους. Εκτός και αν δεχτούμε πως η ανθρώπινη ζωή δεν είναι τίποτα περισσότερο από νούμερα. Στα μικρά νούμερα μιλάμε για φόνους, στα μεγάλα για εγκλήματα και φτάνουμε και στην περιβόητη φράση έγκλημα κατά της ανθρωπότητας. Μπορεί κανείς να μου πει το ακριβές νούμερο αυτής της έννοιας;
Κι εσύ απόλυτος μου φαίνεσαι Δέμωνα με αυτά που λες...;)
"γλωσσική τοποθέτηση" και μάλιστα "ωραία" το δίκιο και το άδικο;..
Κι επιτέλους υπάρχουνε φόνοι που δεν δικαιολογούνται παρά μονάχα με χαρτί ψυχιάτρου ή κοινωνιολόγου (που όσο και να το διαβάζει ο γονιός δεν παρηγοριέται!)
Να μη μιλήσω για τόσα πράγματα που σχετικοποιούμε απλά για να τα αντέξουμε ή από κάποια λανθάνουσα "αντικειμενικότητα" ή ακόμα και γιατί δεν μας αφορούν προσωπικά κι έτσι αναπτύσσουμε θεωρίες, με.. απόλυτο τρόπο μάλιστα!
;)
Την καλημέρα μου
Δεν ξέρω πόσο κενές περιεχομένου ειναι οι ζωές που χάνονται, όταν οι ΗΠΑ πχ αποφασίζουν να επέμβουν "σωτήρια" όπου κάθε φορά τους βολεύει,και μιας και είσαι στο νησι, δεν ξέρω πόσο κενή περιεχομένου ήταν για παράδειγμα η δολοφονία του Σολωμού . Δεν θα συσχέτιζα ποινικό αδίκημα με πολιτικές ή άλλες σκοπιμότητες. Καταλήγουν βέβαια και τα δυο σε απώλεια ανθρώπινης ζωής, αλλά είναι πολύ γενικευμένη και ισοπεδωτική η σύγκριση. Ακριβώς επειδή οι ζωες δεν είναι νούμερα ούτε στατιστικές,στο στενο μου μυαλό δεν χωράει δίκιο, όταν κάποιος αποφασίζει αξιωματικά να αφαιρέσει ζωές, κι ας θεωρεί οτι έχει το δίκιο με το μερος του.
χαίρομαι πολύ όταν προκαλώ τις αντιδράσεις σας, αλλά νομίζω πως κάποιες φορές βοηθάει μια, λίγο προσεκτικότερη ανάγνωση των όσων γράφω - σύθαμπο και σπείρα ;)
σύθαμπο, τις έννοιες στις λέξεις τις δίνουν οι άνθρωποι, δεν έρχονται ούτε από τον θεό, ούτε από κάποια μεταφυσική, οικουμενική δεξαμενή εννοιών - δεν είναι, όπως λένε στη φιλοσοφία, πράγμα καθ' εαυτόν. Τόσο το δίκιο, όσο και το άδικο (ή μάλλον η αντίληψη περί αυτών) αλλάζουν ακολουθώντας τη δυναμική των αλλαγών των αντιλήψεων των ανθρώπων. Τόσο πολύ, αλλάζουν, που αυτό που ήταν δίκαιο πριν, είναι άδικο σήμερα και τούμπαλιν.
Αυτή την άποψη λοιπόν, ερμηνεύοντάς τη κατά το δοκούν, ο ένας τη μεταφράζει σε μετριοπάθεια, ο άλλος σε πολιτική ορθότητα και ο τρίτος σε νερωμένο κρασί - ήμαρτον!
Το να αναγνωρίζεις το αδύνατον μιας οικουμενικότητας και μιας απόλυτης και αδιασάλευτης έννοιας στο δίκιο και το άδικο δεν σου αφαιρεί τη δυνατότητα να κρίνεις τι είναι δίκαιο και τι άδικο. Απλώς ξέρεις πως ότι είναι δίκαιο και άδικο είναι προτίστως για σένα, για τη δική σου αντίληψη περί ηθικής και αρετής και δεν απαιτείς μια οικουμενικότητα των απόψεων σου για να έχεις με το μέρος σου την ανθρωπότητα (!).
Σπείρα, λες και το σέβομαι: "Ακριβώς επειδή οι ζωες δεν είναι νούμερα ούτε στατιστικές,στο στενο μου μυαλό δεν χωράει δίκιο, όταν κάποιος αποφασίζει αξιωματικά να αφαιρέσει ζωές, κι ας θεωρεί οτι έχει το δίκιο με το μερος του"
Εγώ από την άλλη, ξέρω πως σε δοδομένη στιγμή δεν θα διστάσω καθόλου να αφαιρέσω τη ζωή κάποιου - που επιβουλεύεται την πατρίδα μου, την οικογένειά μου, τα παιδιά μου, ή τη ζωή μου. Αυτό είναι το δικό μου δίκιο και δεν θα ζητήσω ποτέ να γίνει και δικό σου γιατί απλούστατα δεν γίνεται - αυτή είναι όλη η ουσία πίσω από την ανάρτηση και τη διαφωνία μας...
Άλλωστε και μόνο η ύπαρξη των δικαστηρίων επιβεβαιώνει πως ο άνθρωπος δεν μπορεί να αναγνωρίσει ένα οικουμενικό δίκαιο και χρειάζεται την επιδιαιτησία του κράτους. Αλλιώς θα δικάζαμε κι εμείς όπως οι τηλεκανίβαλοι στα τηλεοπτικά παράθυρα
:)
ρε συ συθαμπο μας είπε απρόσεκτους;
Είναι δίκιαο τώρα αυτό; :p
Για μένα το δίκιο δεν έχει να κάνει με προσωπικές απόψεις περί δικαίου ούτε και απαιτεί την οικουμενικότητα,την εμπεριέχει..
Speira :))
Κοίτα όμως πως σε σένα έβαλε κι ένα χαμογελάκι...
σύθαμπο, πάρε κι εσύ ένα :))
σπείρα, την επόμενη φορά με τον κηδεμόνα σας ;)
(σύθαμπο, πολύ ωραίο αυτό που είπες, αν ήταν και αληθινό θα ήταν ο κόσμος όμορφος θα γιόρταζε όλη η πλάση:) )
Υπαινίσσεσαι Δέμων ότι είμαι ονειροπαρμένη;:P
(Ο κόσμος είναι όμορφος)
Εσύ σύθαμπο είσαι ποιήτρια και άνθρωπος αισθητικός, βλέπεις τον κόσμο με άλλα μάτια - εγώ σε αυτό το μπλογκ (ειδικά και μόνον σε αυτό το μπλογκ) προσπαθώ να τον εκλογικεύσω. Αφού ξέρεις πως είναι μέρος ενός παιχνιδιού και μιας άσκησης ;)
Δημοσίευση σχολίου